onsdag 25 september 2013

Vad göra?

Det är kallt nu.
Vaknade när sambon gick till jobbet och tassade upp trots att jag inte börjar förrens kl 11.
Sitter i soffan med en kopp kaffe och njuter av en tyst morgon. Frosten är här.
Satt som berg på rutorna hörde jag när sambon fick skrapa rutorna på bilen.

Ledig helg närmar sig och jag undrar? Vad gör jag?
Alla blommor? Jag har dessvärre inga gröna fingrar men försöker det gör jag.
Ska jag ställa in alla i jordkällaren och ställa för en bit frigolit vid dörren? Ställa in dom i förrådet som det inte är någon värme i och vira runt någon säckväv?
Klippa ner allt och hoppas på återväxt.
Ta in olivträdet i alla fall? Men jag tyckte mig se spindlar som byggt en lyxvåning i bladen...
Vad gör ni?
Hur gör ni?


Ta hand om er...
Veronica.

4 kommentarer:

  1. Visst e det kallt nu, bara att elda på och tända lite ljus vettja.
    De perenna växterna får vara i jorden och de täcker jag med granris, gödslar på våren, täcker dem lite med trasmatta eller väv då vårsolen är stark. De klarar sig bra ute. Klematis klipper jag på våren, annars kommer den inte alls. Så gör jag.!!
    Ha en finfin dag och lycka till med blommorna

    Kramkram

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för tipset, då ska jag göra lika dant och hoppas jag lyckas.
    Mina Klematis har jag i lerkrukor så dom kanske jag behöver gräva ner i rabatterna?
    Jag har även små träd i krukor, kanske ska jag även gräva ner dom?
    Önskar dig en fin dag.
    Kram Veronica.

    SvaraRadera
  3. Jag skulle inte förvara
    klematisen inomhus. Den mår bättre på ett betydligt kallare ställe. Både
    klematis och lövfällande perenner (samt förvedade fuchsior, fikon, vinranka,
    rosor och kruksyren) förvaras frostfritt men helst inte varmare än omkring +5.
    Och de kan gärna stå mörkt, eftersom de ju fäller bladen under vintern. Jag
    förvarar mina i en ganska torr jordkällare.


    Låt först krukjorden torka
    upp ordentligt och vattna sedan bara ytterst sparsamt under vintern. Och kom
    ihåg: Ju svalare och mörkare övervintringsplats, desto mindre vattning behövs.


    Det går också utmärkt att
    gräva ner hela krukan med klematisen i en kompost eller lövhög och täcka
    ordentligt med torra löv och granris när vintern slår till. Om du inte orkar gräva kan du bara lägga ner krukan på marken
    så det inte regnar in i den och sedan täcka med trasmattor, tidningar eller
    något annat som isolerar.


    Om du har balkong kan du
    vinterförvara krukan mot en varm husvägg, väl isolerad mot kylan. Enklast är
    att ställa den på ett par tegelstenar, ett rejält krukfat eller en
    frigolitskiva i en kartong och sedan knöla ner tidningspapper, mineralull,
    kläder, wellpapp, bubbelplast eller till och med popcorn som
    isoleringsmaterial. Täck sedan kartongen ordentligt så att inte regn och snö
    kommer in, men lämna ett litet luftinsläpp så att inte plantan möglar.

    Till våren, i april, är
    det dags att väcka klematisen igen och börja vattna försiktigt. Men ställ inte
    ut den för tidigt; den starka vårsolen är bokstavligen livsfarlig.

    Lycka till..

    SvaraRadera
  4. Oj vad snäll du är =)
    Tack så mycket för du tog dig tid att förklara för mig.
    Jag ska nog ställa in dom i min jordkällare med, och vira lite säckväv så det inte blir för kallt runt.
    Detta är nytt för mig men så kul att prova och se hur det går i vår.
    Ha en underbar kväll.

    Kram Veronica.

    SvaraRadera